Grafika tytułowa: Kimberley Munro
Na prośbę Gandalfa bohaterowie wyruszają na poszukiwania Golluma. Plotki głoszą, że widziano go gdzieś w Dolinie Anduiny, pomiędzy Górami Mglistymi, a Mroczną Puszczą. Bohaterowie będą szukać śladów, które nakierują ich na trop tej nieuchwytnej istoty
W skrócie
- Klimat: ◼◼◼◻◻◻
- Poziom trudności FFG: 4
- Talia Wyprawy: 3 karty / 26 punktów
- Strategia:
- utrzymanie zagrożenie poniżej 35
- talia mocna przeciwko Obszarom
- zdolności do kontroli talii Spotkań oraz anulowania efektów „Po odkryciu”
Typ karty | Wrogowie | Podstępy | Obszary | Efekt Cienia |
---|---|---|---|---|
Ilość w talii Spotkań | 13 | 15 | 16 | 24 |
% talii Spotkań | 27% | 31% | 33% | 50% |
Opis scenariusza
Pierwszy scenariusz cyklu „Cienie Mrocznej Puszczy”, wydał mi się całkiem klimatyczny: poszukujemy Tropów Golluma jednocześnie będąc sami ścigani. Kiedy trafimy na jego ślady, będziemy podążali za Gollumem starając się go nie zgubić. W tym samym czasie mamy na karku pościg nieustępliwych Łowców z Mordoru. Wrogowie ci stają bardzo niebezpieczni i zdeterminowani kiedy jesteśmy już skupieni na tropieniu Golluma. Podstępy, obszary oraz ich mechanika tworzą ciekawe kombinacje. Naprawdę czuć tutaj pewną immersję i klimat podwójnego pościgu. Cały czas musimy zachować czujność, aby nie zgubić tropu, jednocześnie bacznie się rozglądając czy coś nas nie zaatakuje, gdy pochylamy się nad śladami.
W tym scenariuszu warto utrzymywać zagrożenie poniżej poziomu 35. Sporo kart podstępów aktywuje się przy 35+ zagrożenia, więc utrzymanie go niżej znacznie ułatwia rozgrywkę. Druga ważna sprawa to wiedza o tym, co zaraz nadciągnie ze strefy przeciwności. W armii mawiają na to rozpoznanie. Przydatny jest Henamarth Rzeczna Pieśń pozwalający na podglądanie kart z talii Spotkań. Podobnie Denethor, który pozwala nie tylko je podejrzeć, ale również przenieść na spód talii. Sprawdzają się również zdolności umożliwiające anulowanie wydarzeń „Po odkryciu”, np: Test Woli lub Eleanora.
Sam scenariusz okazał się dość łatwy, porównywalny z „Przeprawą przez Mroczną Puszczę” z podstawki. Główne wyzwanie to unikanie podstępów, badanie wielu obszarów i walka z Łowcami z Mordoru. Pozostali przeciwnicy nie stanowią większego wyzwania poza oczywiście wspomnianymi Łowcami.
Główne zagrożenia

Łowcy z Mordoru – najgroźniejszy wróg w tym scenariuszu. Nie dość, że ma dużo wytrzymałości i mocną tarczę, to jeszcze jego siła zagrożenia oraz ataku rośnie wraz z ilością kart Wskazówek w grze. A wskazówki to poszukiwane przez nas Ślady Golluma. Konfrontacja z nimi jest raczej nieunikniona (5 sztuk w talii przeciwności), więc warto się przygotować na to spotkanie zanim trafimy na Ślady Golluma. Sposoby postępowania podobne jak przy Trollu: łapiemy w Leśną Pułapkę lub unikamy obrażeń i próbujemy zatłuc w 1-2 rundy. Dobrze jest trzymać na taką okazję Gandalfa + Atak z zaskoczenia.

Ścigani przez cień – bardzo niebezpieczny podstęp w późniejszym etapie gry. Gdy mamy wielu sprzymierzeńców nieprzydzielonych do wyprawy potrafi mocno podnieść poziom zagrożenia. Możemy się przez tym zabezpieczyć pilnując aby Sprzymierzeńcy brali udział w Wyprawie lub przewidując jego pojawienie się przy użyciu zdolności kart Henamarth Rzeczna Pieśń lub Denethor a następnie odpowiednio reagując. Inny sposób to anulowanie efektu dzięki wydarzeniu Test Woli lub zdolności odpowiedzi Eleanory.

Fałszywy Trop – kolejny niebezpieczny podstęp zwłaszcza w 3 etapie scenariusza z uwagi na to, że pozbawiając nas Tropów Golluma powoduje, że natychmiast musimy wrócić do 2 etapu. Generalnie potrafi przedłużyć scenariusz, co grozi przegraną z powodu przekroczenia 50 pkt zagrożenia. Możemy się przed nim bronić podobnie jak przez poprzednim podstępem lub zdobywając więcej niż 1 kartę Trop Golluma. Ale to z kolei sprawi, że będziemy narażeni na mocniejsze statystyki Łowców z Mordoru.

Stary Bród – kolejny obszar niebezpieczny w późniejszym etapie gry, jeśli mamy wielu sprzymierzeńców. Może nas zaskoczyć i znacząco zwiększyć poziom zagrożenia jeśli zostanie odkryty w fazie Wyprawy. Przeciwdziałanie to kontrola dociągu ze strefy przeciwności lub utrzymywanie niskiej ilości Sprzymierzeńców (np. grając talia opartą o dodatki i wydarzenia).

Rzeka Ninglor – obszar o tyle niebezpieczny, że ma aż 4 punkty wyprawy do zbadania, a jednocześnie usuwa żetony postępu zarówno z wyprawy jak i z siebie. Należy się upewnić, że kiedy jest aktywnym obszarem to zbadamy go w najbliższej fazie Wyprawy. Inne podejście to dokładanie żetonów postępu kiedy jest w obszarze przeciwności. Ale to ryzykowne, bo jednak wymaga odpowiednich kart oraz zrównoważenia Siłą Woli w trakcie fazy Wyprawy.

Pola Gladden – kolejny obszar, który może skutecznie utrudnić realizację strategii. Spora Siła Zagrożenia, bo aż 3 punkty, jak również 3 punkty wyprawy konieczne do zbadania go sprawiają, że zarówno w strefie przeciwności jak i jako aktywny obszar stanowi wyzwanie. Dodatkowo jako aktywny obszar podnosi poziom zagrożenia, co zbliża nas do krytycznego 35. Najlepiej podróżować na niego kiedy tylko się pojawi w strefie przeciwności, a następnie zbadać go w czasie najbliższej fazy Wyprawy.
Użyte talie
- Nobles Company 2
- Denethor , Beravora, Gloin
- rozgrywki: 3, zwycięstwa: 3 (win ratio 100%)
- Średnia ilość rund: 10
- poziom trudności: ◼◻◻◻◻◻
- Legolas and Ladies
- Eowina , Eleanora , Legolas
- rozgrywki: 4, zwycięstwa: 4 (win ratio 100%)
- Średnia ilość rund: 12,7
- poziom trudności: ◼◻◻◻◻◻