Grafika tytułowa: The One Ring RPG
Podróżujecie przez Mroczną Puszczę, niosąc pilną wiadomość od Króla Thranduila do Pani Galadrieli z Lorien. Gdy przedzieracie się przez mroczny szlak, wokół was gromadzą się pająki…
W skrócie
- Klimat: ◼◼◻◻◻◻
- Poziom trudności FFG: 1
- Talia Wyprawy: 3 karty (3 karta jest losowana z 2 dostępnych) / zależnie od wylosowanej karty 10 (+ pokonanie Pomiotu Ungolianty) lub 20 punktów
- Strategia:
- wymaga dość uniwersalnej talii, ale przede wszystkim nastawionej na walkę ze zwykłymi wrogami oraz kontrolę talii Spotań
- warto mieć karty zwiększające dociąg oraz obniżające zagrożenie
- na początku mamy wroga w strefie przeciwności, przyda się ręka startowa z tanimi sprzymierzeńcami
- kluczowe jest wykorzystanie Gandalfa w krytycznych momentach: do zabijania mocnych wrogów, do obniżania zagrożenia lub doboru kart
Typ karty | Wrogowie | Podstępy | Obszary | Efekt Cienia |
---|---|---|---|---|
Ilość w talii Spotkań | 16 | 7 | 13 | 13 |
% talii Spotkań | 44% | 19% | 36% | 36% |
Opis scenariusza
W najłatwiejszym scenariuszu podstawki – „Przeprawa przez Mroczną Puszczę” – istotne jest szybkie wystawienie sprzymierzeńców, którzy wspomogą zarówno postęp wyprawy jak i walkę. Po przetrwaniu pierwszych 1-2 rund i pozbyciu się początkowego pająka z reguły sytuacja nieco się uspokaja.
Najgorsze co nas może spotkać w pierwszych rundach to pojawienie się bossów: Pomiot Ungolianty lub Wódz Ufthak. Przy wysokim zagrożeniu groźne są również Brzęczyrogi. Na szczęście wysoki koszt zwarcia, daje czas, aby je zabić jeszcze w strefie przeciwności np. używając Gandalfa. Wejście w zwarcie z Brzęczyrogami prawie zawsze oznacza śmierć jednego z bohaterów, chyba, że ma on np. Pancerz z Cytadeli.
Drugi ważny aspekt to kontrola talii spotkań oraz ochrona przed kartami podstępów. Jest kilka bardzo groźnych momentów, m.in. nagromadzenie kart obszarów w strefie przeciwności lub podstęp Schwytany w sieć. Karta ta dołączana do bohatera jako dodatek nie tylko ogranicza jego możliwości działania, ale również pozbywa go zasobów. Dodatkowo w efektach cienia jak i podstępach często pojawiają się karty zadające dodatkowe obrażenia. Warto pilnować, aby kluczowe postaci, szczególnie bohater którego używamy do obrony przeciwko atakom, miały więcej niż 1 punkt wytrzymałości. Trzeba pilnować, aby przypadkowo nie stracić bohaterów w wyniku takich losowych obrażeń.
Warto mieć świadomość, że poświęcanie Sprzymierzeńców to jedno z trudniejszych do zaakceptowania działań w tej grze, ale dobro sprawy jest ważniejsze niż życie mniej kluczowych postaci. Jest to trudne do zaakceptowania szczególnie dla nowych graczy. Ja miałem tak, że bardzo starałem się nie tracić postaci, co powodowało, że często przegrywałem pierwszy rozgrywki. Niestety trzeba się z tym pogodzić. W prawie każdym scenariuszu jest to chleb powszedni.
Także karty obszarów mocno wpływają na rozgrywkę. Niektóre z nich mają pozytywne efekty zbadania, a inne negatywne. To sprawia, że scenariusz może mieć przebieg stosunkowo łagodny jak i skrajnie dramatyczny. Sądzę, że to jest częstym powodem odbicia się początkujących graczy od tej świetnej karcianki. Jednak kiedy dacie szansę tej grze to po kilkunastu rozgrywkach kiedy wrócicie do tego scenariusza, zobaczycie jak jest śmiesznie prosty.
Czas na zdobycie 8 punktów postępu jaki daje pierwsza karta wyprawy warto poświęcić na zbudowanie siły ataku potrzebnej, aby pokonać Pomiot Ungolianty. Czasem dobrze jest celowo opóźniać postęp wyprawy, aby mieć na to czas. Następnie, po przebyciu krótkiej drugiej karty wyprawy losujemy trzecią i tutaj mamy 2 opcje, zależnie od tego, na którą trafimy. Możemy albo od razu wyszukać bossa i stanąć z nim do walki albo trafić na dłuższe rozwiązanie i konieczność zdobycia kolejnych 10 punktów wyprawy. Jeśli w międzyczasie pojawi się boss, to musimy go zabić, aby ukończyć etap.
No cóż mam nadzieję, że te kilka wskazówek oraz poniższe porady pozwolą Ci rozpocząć w miarę bezboleśnie rozgrywkę we Władcę Pierścieni LCG. Powodzenia!
Główne zagrożenia
- Deficyt kart: zarówno niektóre podstępy jak i obszary każą odrzucać karty z ręki lub blokują ich dobieranie. Warto zadbać o dodanie do talii kart, które pozwalają na dociąg: Beravora, Bohaterskie Poświęcienie, Krasnoludzki Grobowiec, Gleowin, Bogactwo Lorien oraz zdolność Gandalfa.
- Dużo obrażeń: wrogowie, podstępy oraz efekty cienia skupiają się często na dodatkowych obrażeniach. Polecam się zaopatrzyć w karty leczące lub tanich sprzymierzeńców gotowych do poświęcenia: o koszcie 1 lub 2.
- Nagły wzrost zagrożenia: większość obszarów posiada 2-4 punktów wyprawy, dodatkowo wrogowie i obszary posiadają średnio ok. 2 siły zagrożenia. Kumulacja takich kart w strefie zagrożenia może spowodować nagłe utknięcie w miejscu i szybki wzrost zagrożenia. Może to być problemem szczególnie w początkowych rundach, gdy drużyna ma do dyspozycji wyłącznie siłę woli bohaterów. Bardzo pomocna jest w tym scenariuszu (jak i w wielu innych) Eowina i jej 4 punkty siły woli. W krytycznych momentach warto wspomóc się również Gandalfem i opcjonalnie Atakiem z zaskoczenia.
- Trudny start: startujemy z pająkiem i obszarem w strefie przeciwności. To jest wyzwaniem, jeśli początkowa ręka kart nie zawiera kart pozwalających odeprzeć 1 lub 2 wrogów, i jednocześnie nie powiększyć poziomu zagrożenia. Dlatego jeśli podczas przygotowania do gry w początkowej ręce nie wylosujecie tanich sprzymierzeńców, warto rozważyć Mulligana (wtasowanie kart spowrotem i dobranie nowej ręki).

Brzęczyrogi – najlepiej nie dopuścić ich do wejścia w zwarcie. W przeciwnym razie jedyna szansa aby bohater przeżył efekt karty to posiadanie przez niego Pancerza z Cytadeli. Najlepszym sposobem jest utrzymanie poziomu zagrożenia poniżej 40 (np przy pomocy Pozdrowienia Galadhrimów) i zabicie ich zdolnością Gandalfa jeszcze w strefie przeciwności.

Pomiot Ungolianty – pierwszy boss do pokonania. Aby go zabić potrzebne jest 11 punktów siły, więc rzadko kiedy uda się to podczas 1 rundy. A to oznacza, że często będziemy poświęcać co najmniej 1 postać obrońcy, aby ją pokonać. Inne sposoby to schwytanie w Leśną Pułapkę lub „tankowanie” bohaterem ze wzmocnioną obroną lub dużą wytrzymałością (Pancerza z Cytadeli) + karty dające możliwość leczenia: Glorfindel, Córka Nimrodel, Wiedza z Imladris, Gościnność Beorna, Instynkt samozachowawczy. Przydaje się również unikanie ataków dzięki zdolności Finty.

Wódz Ufthak – kolejny boss, nieco słabszy, ale jeśli nie zostanie zabity po pierwszej rundzie to zaczyna rosnąć w siłę. Najlepiej pozbyć się go podczas pierwszego ataku lub uniemożliwić mu ataki Fintą. Leśna Pułapka również zda egzamin.

Złapani w sieć – to chyba najwredniejsza karta podstępu z podstawki. Karta potrafi unieszkodliwić nam bohatera nawet na kilka rund. Można jej przeciwdziałać na kilka sposobów:
- kontrola talii spotkań i odrzucenie tej karty jeśli się pojawi
- zdolności anulowania efektu „po odkryciu”: Eleanora oraz Test Woli
- znieść niedogodność płacenia co rundę 2 zasobów używając dodatku Namiestnik Gondoru
- przygotowywać bohatera przy pomocy Nieoczekiwanej Odwagi
- usunąć dodatek dzięki zdolności Górnika z Żelaznych Wzgórz
Talie
- Nobles Company
- Denethor , Glorfindel , Aragorn
- Win ratio 83% (rozgrywki: 6, zwycięstwa: 5)
- Średnia ilość rund: 9
- poziom trudności: ◼◻◻◻◻◻
- Legolas and Ladies
- Eowina , Eleanora , Legolas
- Win ratio 100% (rozgrywki: 3, zwycięstwa: 3)
- Średnia ilość rund: 7,8
- poziom trudności: ◼◻◻◻◻◻
Bardzo podoba mi się ta strona. Życzę wytrwałości. Jacek